:: Syukran Kathir! ^^ ::

Friday, May 16, 2014

+ kau marah? kau lemah! +

assalamaualaikum..


Nabi Muhammad S.A.W bersabda, "Bukankah orang yang kuat itu orang yang menang bertumbuk, tapi orang yang kuat ialah orang yang mampu mengawal diri daripada sifat marah".
( HR Bukhari & Muslim )

'wow, kuatnya depa bergusti'

'wah, kuat gila kau angkat dumbell!'

'ohoi, kuatnya hang angkat benda alah tu! haybat!'

emm, itu bukanlah kuat yang sebenar. kita marah tapi kita tahan dari mengeluarkan isinya, itu yang dipanggil kuat yang gagah perkasa dalam erti kata sebenar. baru hensem kan? ;)

kadang-kadang kembang-kempis hidung. rasa berasap je kepala. dahi kerut seribu. mulut mengomel bukan-bukan. pergh, rasa nak lempar je semua harta benda yang ada depan mata. punya marahnya kita. kan?

aku. jenis yang tak berapa reti nak marah. eh jap, bukan tak reti marah tapi tak reti nak tunjuk macam "aaaaa, aku marah gila! tak guna!bla bla bla" sambil maki-maki depan orang yang dimarah. 
aku jenis "aaaa, geramnya! kenapa bla bla bla" sambil lap airmata tahan esak. jenis pendam sampai satu tahap aku tak mampu tahan, aku burst. burst into tears. senang nak simpul camni la, kalau nampak aku dah nangis itu tandanya aku dah sampai limit. 

lepas dah nanges, tiba-tiba macam "eh, apa aku dah buat? pasal benda tupun nak nanges kan?." disertai gelak kecil. sigh. lepastu baru sesi muhasabah diri. *tepuk dahi

kita suka buat tapi Dia tak suka. then kita nak lawan, kita nak atasi, itu namanya mujahadah. dapat pahala. untuk mudahkan kerja, jaga lidah kita. sebab kalau kita nak jaga hati beratus even beribu pun kita tau kita tak mampu kan? tapi untuk jaga lidah sendiri untuk avoid orang lain terluka, in sha Allah itu kita mampu. :)

...............................................

staff kena marah dengan boss.

pelajar kena marah dengan cikgu.

anak kena marah dengan ibu/ayah.

junior kena marah dengan senior.

girlfriend kena marah dengan boyfriend. eh. hat ni tolak tepi.

well, kadangkala marah tu kita kena ambik dari aspek yang positif. bukan melenting macam nak perang dunia keseploh. 
marah tanda sayang.
marah tanda peduli.
kadangkala bergelegak jugak tetiba elok-elok je cakap then tetiba tak memasal kita kena sembur tak pakai helmet. perghh, memang pedas berair mata banjir satu besen weh! 

sabar. didik hati kita sabar dalam bersabar. bersabar dengan kesabaran. dari apa yang dikritik, yang dimarah, yang ditempelak sampai rasa nak bernanah telinga tu, kita jadikan ia satu batu loncatan untuk kita terus bangkit dengan gagah perkasa di mata Dia. memang susah tapi setiap apa yang kita lakukan untuk mendapat redha-Nya, percayalah ada hikmah-Nya. manissss. (khususnya untuk diri sendiri).

" Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan kepada Allah dengan sabar dan solat. Sungguh, Allah beserta orang-orang yang sabar. " (al-Baqarah : 153)

brrr, senangnya la hai cakap kan. hey, usaha okay? takmau down-down. tu, Allah Maha Melihat. ;)

watlek watpis. moga kita semua sentiasa berada dalam redha-Nya. :)

_ E N D _

No comments:

Post a Comment