:: Syukran Kathir! ^^ ::

Friday, October 1, 2010

+ sedia mau kawen +

assalamualaikum..

wah, besarnya logo KUIS kat atas ye..haha.. di situlah tempat sy menuntut ilmu.. lagi 3 / 4 tahun sy akan berada di bumi KUIS~ lama tak lagi ? =p

tengahari tadi..tup3, tiba2 terdengar ada orang sebut 'KUIS' dalam tv..sy yg ketika itu berada di dapur bergegas melekat jap depan tv..ouh, rancangan al-hidayah rupanya..=)

slot pada kali ini adalah anjung munakahat berkisar tentang persediaan pernikahan bagi golongan muda-mudi kini..tazkirah diberikan oleh ustaz badlishah alauddin.. backgroundnya adalah di KUIS bersama beberapa mahasiswa / siswi .. adalah beberapa pelajar yg sy kenal..antara yg ter FAMOUS di situ yg sy kenal ialah akram ikrami..^^

sy ingin berkongsi serba sedikit tentang apa yg sy dengar dan lihat..^^

pastikan si bakal suami dah ada kunci2 kepada tiga perkara ini :

.:: RUMAH ::;
.:: KENDERAAN ::.
.:: PEJABAT ::.

maksud pejabat di atas ialah kerja..bukan hendak bersifat materialistik tetapi adalah untuk pengukuhan dari segi ekonomi selepas berkahwin kelak..

mungkin pada awal perkahwinan, " i tak kisah u tak ade kereta atau kerja pun, i sanggup mengharungi susah senang bersama dengan u! "
apabila perkahwinan mula menginjak usia suam2 kuku mulalah mengungkit sana sini apabila melihat kesenangan pasangan lain..realiti bukan?

kebiasaannya bagi pasangan yg belum berkahwin, sebanyak 60 % sifat dan sikap yg ditunjukkannya adalah palsu semata-mata..jika si lelaki soft-spoken pada mulanya, selepas kahwin jadilah hot-tempered..dan begitulah sebaliknya..wallahu'alam..

tersebutlah kisah yang terjadi pada zaman khulafa' al-rasyidin :

Satu hari, seorang lelaki pergi ke rumah Saidina Umar Al-Khattab. Dia hendak mengadu yang isterinya pada hari itu naik angin kepadanya. Dia merasakan bahawa, isterinya tidak patut bersikap demikian pada suami.

Sampai sahaja di pintu rumah Saidina Umar, dia mendengar isteri Saidina Umar memarahi Amirul Mu’minin itu. Lelaki itu terkejut. Lantas, dia pun berpatah balik, untuk pulang. Saidina Umar perasan akan kehadiran lelaki itu, terus memanggilnya semula.

“Wahai lelaki, apakah hajat kamu?”

“Aku ingin mengadu akan sikap isteriku yang memarahi aku, tetapi tidak sangka kau juga mempunyai masalah yang sama. Maka aku merasakan bahawa aku tidak patut mengadu kepadamu”

Saidina Umar tersenyum mendengar kata-kata lelaki itu. Dia pun berkata:

“Wahai lelaki, isteriku telah menjaga makan minumku, mendidik anak-anakku, dan mengurus rumahku sepanjang hidupnya. Maka apakah pantas untuk aku terasa apabila dia sekali sekala naik angin seperti hari ini?”

begitulah kisahnya..Lihat, Saidina Umar Al-Khattab yang terkenal garang dan tegas, tidak sedikit pun marah dengan isterinya yang melenting, malah berkata sesuatu yang amat lembut untuk perempuan suri rumah..

haa, ni lah antaranya yg mahu sy kongsi bersama ..

sekejap je sesi tazkirah tu..rasa macam tak sempat panas je tempat duduk..haha..biasala, asal kahwin je siapa yg tak suka kan? =p ~ ish3, hazirah2.. ~

semoga sy dapat menjadi suri rumah yang tidak pernah mengenal erti jemu dalam menguruskan rumah tangga 'kelak'..opss,bukan sekarang ok..memandangkan sy masih belum berumah-tangga..=p amin~


_ E N D _

4 comments:

  1. :rainbow ada lak wat kt sana?? hahaha. menarik. sabar2 ye. nnt ada jodoh kawin la hang.

    ReplyDelete
  2. erk? rainbow? bile mase ade rainbow plak? aku nga tggu jodoh aku ni..dah jumpe da..taklama lg kawen la aku ni..hua3..

    ReplyDelete
  3. heheee;p
    ~perempuan yang baik hanya untuk lelaki yang baik~
    itu janji Allah!
    blaja dlu, dh smpai jodoh kawen gak kan...hehee;p

    ReplyDelete
  4. kak ct..bukanny xsabo mau kawen,juz skadar nk kongsi jek..kbetulan tertonton al-hidayah tu..=)

    ReplyDelete