:: Syukran Kathir! ^^ ::

Monday, August 15, 2011

+ isu hot lagi panas! +

assalamualaikum..

hari isnin dah harini. eh, minggu depan dah balik penang ke? bia betik? *bahasa ape ni? pengsan bersebu2 perasaan gembira di hati dapat menatap wajah2 orang tersayang. semoga Allah tibakan hari itu. amin ya rabbal 'alamin~ :)

ergh, hari dah isnin bermaksud ada kelas lah kan? fitrah pelajar. dah2. sambung balik topik yang nak dibincangkan. kelas pagi tadi dimulakan dengan kelas masadir dirasat as-syariah. antara subjek favret sebab ustaznya yg sungguh bertenaga. tak lain dan tak bukan ialah ustaz shuhadak mahmud. bab yang dibincangkan dalam kuliah tadi ialah bab al-kutub al-jaawiyah. mksudnya buku2 jawi lah. ^^ bab ni bab terakhir dalam buku ni. jadi, habis bab ni awal, kitorang dalam kelas mulalah membincangkan isu2 semasa. entry kali ni sy nak kongsi isu sensitif melibatkan sentimen umat Islam.



isu yang 'hot' pada masa kini isu larangan pembesar suara di Pulau Pinang. eh, negeri cheq tu! lagi... korang pernah dengar lagi tak pasal diharamkan perarakan sempena maulidur Rasul. atas alasan mengganggu jalanraya.. kalau macam tu kan, kenapa tak haramkan sekali perarakan basikal sempena ape tah. le tour de langkawi ape tah. kat jambatan penang pun pernah diadakan. memang jadual bas sy yg dah dijadualkan pagi tu terpaksa ditangguh lantaran perkara ni. berbalik kepada isu yg pertama, sedih jugak bila baca. terkejut segala bagai yg adik beradik dengannya lah. sampai DIGAZETKAN! *di fatwakan jadi sape2 yang langgar hukumnya berdosa sebab dah difatwakan. sy petik dari laporannya di Malaysiakini.com

"pengerusi Majlis Fatwa Kebangsaan Prof Datuk Abd Shukor Husin ( lepasan PHD al-azhar ), berkata larangan itu ditakuti mendatangkan kesan kepada penyatuan Umat Islam di negara ini

Sebaliknya, kata beliau, larangan itu sebenarnya tidak perlu diputuskan oleh Jawatankuasa Fatwa Negeri, sebaliknya ditentukan mengikut budi bicara dan disesuaikan dengan keadaan sesuatu tempat.

"Sepatutnya tak payah keluarkan fatwa dulu, fatwa itu harus berhemah dan berhikmah, kena kaji sama ada tempat itu memerlukan larangan atau tidak, kerana bila sudah difatwakan ia akan menjadi isu yang boleh menjadi punca masyarakat Islam tidak bersatu.

"Contohnya satu kes masjid berdekatan dengan hospital, bila nak masuk waktu solat, imam baca al-Quran sehingga mengganggu pesakit, jadi mereka jumpa dengan mufti dan larangan itu boleh dipertimbangkan mengikut kawasan,” katanya dipetik Berita Harian. "

memang W****I~ kuil yang gedegung2 siap dengan baunya segala bagai tak sibuk pulak nak pertikai. zaman sahabat dulu, ada 2 kali azan. satu sejam sebelum masuk waktu bagi mengejutkan umat Islam yang nak sahur ke bangun malam ke. dan kali kedua panggilan untuk solat Subuh. zaman sekarang ? bacaan ayat2 al-Quran yang diperdengarkan tu tak lama mana pun. dalam 5-10 minit je. walau apapun, bagi sy tak perlulah digazetkan. tapi apa boleh buat,fatwa pun dah dikeluarkan. ikutlah kemaslahatan sesuatu tempat tu, its better. betul tak? jadi sekarang ni area mana dan ceruk mana sekalipun dalam Penang kalau perdengarkan bacaan ayat-ayat al-Quran sebelum azan Subuh, maka adalah haram. yela, sebab dah FATWA a.k.a GAZET~

pernah dengar tak pasal haram perarakan sempena Maulidur Rasul? atas alasan mengganggu jalanraya. pernah kan? kalau macamtu, perarakan berbasikal beramai2 tu kiranya macamana pulak? bukan ke kira haram jugak ke? sebab mengganggu jalanraya. kat Penang pun pernah diadakan event macamni. di jambatan. tu dia, JAMBATAN. jalan perhubungan yang paling utama digunakan selain feri.

ustaz sy ada cerita lagi, sebelum2 ni berlaku. dia nak pegi masjid. dah suntuk dah waktu Zohornya. dah pukul 3. masjid tak jauh di depan pun. kata ustaz lagi dia sanggup lalu lecah2 tepi jalan tu sebab nak pegi masjid. tapi sebab ada sekatan, dia tak boleh nak lintas jalan tu. atas sebab? " tak boleh2! ni arahan pihak atasan! ni peraturan2. kena ikut! tak boleh langgar!" punyalah tak bagi! tapi perasan tak kita, berapa ramai yang tak patuh dengan Khaliq kita? yang menciptakan alam semesta ni? berapa ramai? arahan manusia punya patuh tapi arahan Allah? berlambak di sana sini. astaghfirullah..

tak cakap bab muallaf lagi. berapa ramai non muslim yg peluk agama Islam tapi murtad balik? berapa ramai kat Malaysia ni? ustaz ada kongsi lagi, ada sahabatnya yg tak dapat pembiayaan dari z***t. time ni tengah study di Mesir. turun naik pejabat tu tetap tak dilayan. golongan fi sabilillah yang patut diutamakan tak dipandang langsung pun. tapi beli mercun untuk sambut merdeka guna duit z***t. eh, boleh pulak. tu la zaman la ni, benda yang wajib pun boleh jadi haram. begitu sinis dan tersirat kan?berjaga-jagalah.

ustaz seru supaya kami2 ni tak tergolong dalam kalangan orang2 tu. tak semua orang yang tahu agama , FAHAM agama. kan? permainan politik yang kotor semakin berleluasa. even parti 'paling Islamik' pun ada. jum? jum ape? jum take part dalam dakwah .^^ dakwah supaya orang di sekeliling kita ni dapat faham apa sebenarnya Islam tu. kerja2 'bid'ah' ni daripada kita buat, better kita take part dalam something yang dapat mendekatkan diri kita dengan Khaliq kita iaitu Allah. biar kita dan yang lain dapat merasakan ruh Islam yang sebenar. kalau bukan kita siapa lagi?

" Tiap-tiap jiwa akan merasai mati, dan sesungguhny pada Hari Kiamat sahajalah disempurnakan pahalamu. Barangsiapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam syurga, maka sesungguhnya ia telah beruntung. Kehidupan di dunia itu hanyalah kesenangan yang memperdayakan " ( al - Imran : 185 )

maaf atas segala khilaf. hanya sekadar perkongsian. jika salah, salinglah kita memperbetulkan. insyaAllah~

p/s : menasihati diri sendiri tidak semudah seperti menasihati orang lain. ya Allah, lemahnya diriku ini ya Allah! berikanlahku kekuatan ya Allah. rabbuna yusahhil!

_ E N D _

2 comments: